onsdag 23 oktober 2013

Sammanfattning Pike Open Västervik höst 2013

Tidigt torsdag morgon rullar 3 Krökar ner mot Västervik för att inta en Öselstuga och köra en dags provfiske. Taggade till max och med stora mål så gick färden ned snabbt och runt 930 var båten i vattnet.
Planen var klar, provfisket skulle vigas åt Gamlebyviken, efter 4 1/2 nötande med 1 fisk så bestämde vi oss för att åka in till bryggan och proviantera för några dagars stugboende på Lysingsbadet.

Planen för första fiskedagen var klar, 5 godkända fisk ( 65 cm ) så snabbt som möjligt sen nöta på större fisk för att höja snittet.

Dag 1: Innan reste ner så hade vi bestämt att fiska i Gudingen första dagen och så fick det bli, väderprognoserna var väldigt osäkra och mycket vind blev det, 10-12 ms och uppmot 16 ms i byarna.
Så när vi åkt igenom Gränsökanal så förstod vi vad det verkligen innebar, 2 metersvågor hamrade från norr till syd i Gudingen och resan mot första stället blev tuff och besvärlig, men efter 40 min marsch i 18 knop var vi framme på första platsen.
Ganska omgående knep Molla dagens första och dessutom godkänd fisk.

Nöjd Molla ?!
Bra start och bra tugg i båten, forsätter nöta med sjukt bra känsla, bra med vind, grumligt vatten, luktar mera fisk är vi överens om.
Jodå så var det, bra hugg på Freddas Wolftail Papegoja och en fin tävlingsfisk visar sig i vatten ytan.
Snabb håvning och fisken visar fina 96 cm
Så jävla skönt !!!

Riktigt bra start, vi fiskar vidare och snart drar Molla ännu en godkänd fisk, 3 godkända på korttid.

Var lite glad Molla =)

Ligger kvar och fiskar i Maren men inget mera händer, glider ut ur Maren och solen börjar titta fram. Jag byter till en rödglittrig Zonker tail och direkt sätter jag en godkänd fisk som står vid en kant på 3,5 meter

Fortsätter längre in i viken men brist på gräs och förändringar på botten gör att vi inte lägger mer tid där.
Fiskar kanten in till Maren som är lite djupare och smack så sitter dagens 5:e godkända fisk.
Röd Zonkertail igen
Längre än väntat, 81 cm

Vi får någon mindre fisk och efter ett platsbyte smäller Fredda in en fisk straxt under 80 cm.
Satan det går bra nu
Resan hem går bra sjön har lugnat ner sig och vågorna är hanterbara.
Vi slutar första dagen på 406 cm och känner oss riktigt nöjda, vi är placerade straxt bakom topp 5 och har mao ett riktigt bra utgångsläge, våra fiskevänner Team WetWilly och Vad skall vi fiska idag har ochså 5 godkända men ligger en bit efter i längden.
Det blir en god pasta i stugan med tillhörande dryck och vi börjar gnugga våra fisketankar om den andra tävlingsdagen. Innan resan ner var vi säkra på att fiska i Gamlebyviken dag 2 om vi hade en bra längd första dagen men känslan var att vi inte riktigt trodde på det utan tänkte jaga fler fisk runt 85-95 strecket som vi kände skulle vara lättare att lura än 110 cm fiskar i Gamlebyviken.
Så fick det bli.
Dag 2:
Bra förhållande trots frostnatt och fullmåne, planen var att fiska lite djupare kantare i närhet till grundvikarna där vi hittat fina gräskanter, vi nötte på och när vi precis glidit in på lite grundare pangade det på i ytan, tyvärr för kort fisk, snart så dök Vad skall vi fiska idag upp och stängde vägen för oss i våran drift, gubbarna hade tydlingen inte känt igen oss och ville fiska själva där vi låg, jo jo tänkte vi och flyttade upp oss och fortsatte dänga på 3-5 meters kanten, inte ett pet och inte en följare gjorde att vi började misströsta lite, var vi på rätt plats eller inte.
Rundar ett hörn och börjar fiska en vik som tillbörjan är lite djupare, får ett par fiskar men ingen av bättre storlek, Fan Fan Fan börjar det höras i båten. Vi provar runt 2 öar och in i efterföljande grundvik, inte ett smack som gör att vi blir att räkna med.
Bränner iväg till en stor grundvik med bra färg på vattnet, som har ett djup mellan 1,5-3,5 meter. Kontakt med bättre tävlingsfisk direkt, men dom biter i tailen och inte över betet så vi bränner ett gäng fisk inne i viken, klockan rullar och när vi fiskat klart den stora viken är klockan 1330. Snabba beslut gör att vi bestämmer oss för att fiska resten av tiden i Maren där vi tog 3 godkända dagen innan, när vi är på väg in ser vi att det redan ligger en båt där, jaha där dog den tanken, vinden kommer från syd och jag slänger ett kast mot in liten glesvass över 4 meter, fisk på 72 cm men ej tillräcklig, fisken trasslar in sig i håven så jag får klippa en 3 krok och byta, irriterande och stressen börjar komma. Vi glider över och fiskar en udde som håller lite djup och mkt gräs, pang så sitter en fisk till och den får vi mäta in.

79 cm

Ökar med cirka 10 cm och nu har vi häng hoppas vi, en riktigt bra fisk till, förra året räcke straxtunder 410 cm till en andra plats, men många team har fiskat bättre i år än förra året.
Vi kommer in mot en vik och ett riktigt bra hugg på min Zonker med Big Tail gör att håven åker fram, snabb håvning och vi ser att längden är rätt.
94 cm

Vi vet att vi är på drygt 420 cm nu och en fisk till mellan 10 och 20 cm kan göra stor skillnad, vi kör på 2 ställen till men får endast ett par mindre fiskar som inte platsar på papperet.
Tiden rinner iväg och vi måste bränna mot målet.
Lämnar in papperet och tar upp båten. Prisutdelning och middag på kvällen, tyvärr inte topp 3 men en 7:e plats av 75 båtar gör att vi känner oss nöjda
1:a plats 443 cm 2:a plats 441 cm 3:e plats 436 cm, grattis Team Spöböj och grattis till Claes svartzonker Claesson för största fisk 112 cm.

Redan laddade för nästa år och då skall vi försöka slå oss in på topp 3.
Tack till Wet Willy, Vad skall vi fiska idag för mkt trevliga kvällar i stugorna.
Tävlingar kvar i år för 3 Krökar blir SGK Km och Trexgäddan.
Får man välja så tar vi vinsten i den sistnämda =)